Schitterende tijd!!!! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Free Willie Pluijm - WaarBenJij.nu Schitterende tijd!!!! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Free Willie Pluijm - WaarBenJij.nu

Schitterende tijd!!!!

Door: free willie

Blijf op de hoogte en volg Free Willie

20 April 2012 | Singapore, Singapore

Hallo allemaal,

Na zo’n anderhalf jaar komt er dus ook weer een eind aan dit avontuur.

Het was gaaf, mooi en bijzonder. Als ik zo terugkijk op deze maanden dan denk ik o.a. aan:

Geluidmakende gekko’s die je soms ook ’s nachts wakker houden, kraaiende hanen die midden in de nacht al beginnen; kop eraf! Kakkerlakken; teveel en je krijgt er soms schrikmomenten van als er weer eens eentje tussen je benen opduikt bij het toiletbezoek. Witte stranden die met de zon erop pijn aan je ogen doen Hoge golven waar je angst niet laat zien. Zonsondergangen; kleurenpalet. Muf ruikende dekens; denk aan een veertig jaar oud boek dat al die tijd in een schuur heeft gelegen. Harde dunne matrassen; zal het ooit wennen? Rare kussens met de meest foute motieven; waarom koopt de hosteleigenaar een baksteen als kussen? Kale muren; schilderijtje kan er niet af. Lekkende kranen. Lawaaiige en niet sociale buren. Straatlawaai; sommige plekken 24 uur aaneen. Plasophoudende busritten; bus wacht nergens op. Misselijkmakende bochten in de bus; ook al heb je honger je wilt echt niet eten. Zere rug en knieën van de busritten; ze maken de bus voor model lilliputters. Lekker westers eten; na zo’n lange tijd van rijst zochten we de laatste maand de lekkerste restaurants. Lekker lokaal eten; verrassend goed en goedkoop soms ook echt bizar en vies. Wc’s die zo ongelooflijk stinken, papier gooi je altijd in de bak en je trekt door met een emmer water. Schildpadden in alle vormen en maten op land en in de zee. Kamelen; ooit neukende kamelen gezien? Orang-oetangs; ontroerend. Vogels van divers pluimage. Vlinders kleurrijk en soms zo groot. Dolfijnen die uit het niets ineens opduiken. Palmbomen; mooi gezicht, maar pas op voor de vallende noten. Finding Nemo; wat een chagrijn is dat eigenlijk. Hangmatten; in de nacht met muggen minder. Koude Coca Cola; moeilijk te vinden. Kampvuren; wij zijn de expert. Kip op de bbq; hoe lekker kan dat zijn. Wrattenzwijnen met blauw oog nadat ze ons eten wilden stelen. Vuurvliegjes; romantisch. Je rust vinden op mooie balkons. Stinkkleding; weer hetzelfde shirt dragen. Bioscoop; vele films gezien. Internet bij de buren aftappen blijft leuk. Op zoek naar nieuwe leesboeken in de hostels. Westerse winkels, hoera! 5 jaar oud magazine vinden en alsnog blij zijn. Afzetters vooral taxi chauffeurs. Op elke openbare plek spugende mensen. Bedelende kindjes; ‘’No thank you’’. Scheuren in de tuk-tuk. Opgepropt zitten in de riksja. Jeepney aanhouden en hoe vol ook je kunt er altijd nog wel bij. Geduldige en niet huilende kinderen. Op ‘Rack’ de motor; lange dagen, maar wat heb je een vrijheid. Om te kopen politie; hufters! Traditionele kleding. Jungle; zoveel verschillende kleuren groen. Gekleurde luchten. Gekleurde kleding. Bloedzuigers; je haalt ze er zo moeilijk af. Verfrissende watervallen. Billies; onze straathonden die wij als vriendjes achter ons aan hadden lopen. Glimlachende mensen. Te vroeg in de ochtend jammerende moskeeën, Overdadige kerken; besteed het geld beter. De meest vreemde offeringen zien. Rituele slachtingen. Apen in het wild fantastisch, apen in de buurt bij mensen een ramp. Lange wandelingen; ben er niet voor gemaakt, toch kom je dan wel weer op bijzondere plekken. Boomhutten. Muggen, waarom zijn ze altijd zo lastig te pakken? Met kaarsverlichting wordt alles mooier. Schelpen vinden op het strand, Strandzand; mijn verzameling is weer enorm uitgebreid. Fosforlichtjes in het water; Avatar in het klein. Grotten; ze lijken zo mooi op de plaatjes maar op plaatjes ruik je de lucht niet. Behulpzame mensen; waar je ook bent, ze helpen je. Simpele maar daarom juist mooie hutjes om in te slapen. Openbare crematies; de mensen vinden het heel leuk als je langs komt voor een babbeltje. Bruiloften met luide muziek dat de boxen meer kraken dan geluid produceren dat geeft niet. Aangeboden drankjes van drinkende mensen, oppassen dat je niet blijft plakken want anders zit je er de hele dag. Mangobomen, bananenbomen, rijstvelden, sinaasappelbomen, ananasstruiken. Armoede is overal. Snorkelen en duiken; het is steeds weer anders. Ben niet gemaakt voor bootritjes. Maansverduistering in de jungle meemaken. Vallende sterren; hier nog beter te zien. Alleen maar de korte broek aanhebben. Altijd buiten eten. Zonder ventilator in de kamer niet te harden. Harde (karaoke) muziek in de bussen. Dronken lokalen. Sekstoerisme; smerig en zielig om te zien. Zonder ontbijt op pad alleen en alleen maar koekjes of chips. Geen benul van datum of tijd hebben. Steeds weer in verschillende tijdzones leven. Zo vaak in het vliegtuigvlieg zitten. Koude douches en dat is hier lekker. Warme douche als traktatie. Weinig kleding bij je dus iets mindere schone kleding aanhebben. Altijd op slippers lopen. Altijd proberen zo weinig mogelijk in je backpack te hebben. Het gelukmoment van het spotten van een tijger. De dag in de avond zien veranderen. Soms de mazzel om een koelkast op de kamer te hebben. Zonder klamboe geen nachtrust. Zoete maïskolven etend op straat. Skypen naar thuis en breur. Holtens Nieuws online checken. Nu.nl van a tot z lezen. In slaap vallen met de jungle geluiden. Koeien knuffelen. Salami in een restaurant of winkelen ontdekken, jammie!, Waterbuffels in de modder. Berguitzichten. Tatoeages van lokalen die er helemaal onder zitten, de echte gaan voor de bamboetatoeages. Ook de toerist zit onder de plakplaat. Chang beer en beer Lao wordt veel gedronken, de weinige trucks die rijden over de weg staan vol met kratten. Bergvolken, sommige nog echt authentiek. Homestays; slapen bij de mensen thuis. Je vergapen in enorme shopping malls. Traktaties zoals een Snicker, chips of spekjes. De lekkerste thee is versgemaakte chai tea langs de kant van de straat. Zwarte vulkaanstranden. Slaaptreinen die zo lekker liggen dat de schoonmaker je in de ochtend komt wakker rammelen. Afdingen op de meest normale dingen. Dames met gekleurde sari’s. Kleren die niet droog willen worden en dus lekker ruiken. Slangen. De aarde voelen schudden door een aardbeving, IJscokar met overal waar je ook komt in Azië hetzelfde muziekje. Kookcursus en nu gerechten kunnen maken die ik nooit meer zal eten. Massagecursus, toch lastiger dan ik dacht. Kikkers kijken in de avond. Je zeiknat laten regenen op straat of in de jungle. Zweten in de jungle en in de stad, eigenlijk altijd. Straat pingpong zien spelen. Hoog niveau basketbal gezien. Wereld cup cricket live gezien. Jeu de boules door iedereen zien spelen. Vele andere lokale spelletjes gezien Heerlijke eigengemaakte yoghurt uit wegwerp aardewerken schaaltjes. Veel tempels, moskeeën en ander religieus gesteente. Gokken op de paardenraces en winnen. Door sloppenwijken lopen en je er gewoon veilig voelen. Lokale markten, niet echt lekker ruikende vis en vleesafdelingen, sterk ruikende kruidenafdelingen. Brommers huren en de hele dag rondscheuren en je vrij voelen. Gekookte eitjes op straat kopen. Mannetjes die als een apie in de hoge palmbomen klimmen om kokosnoten te hakken en vloeistof at te tappen. Theeplantages waar je nooit de plukkers ziet. Khao San Road vol met mafkezen. De traditie van volksliederen op gezette tijd en plek waar het straatleven dan voor een moment stilstaat. Oorlogsmonumenten. Katapult schieten en daarmee op vogels (wij niet hoor). De Tarzan swing doen aan lianen en denken dat ik er erg goed in ben. Kickbokswedstrijden bekijken en gekte van de toeschouwer aanschouwen. Vele bakjes sushi etend. Pannenkoeken met banaan, de zogenaamde ‘pancake trail’ volgen. De vele (ongelukkige) she-males. De monniken met hun kaal geschoren hoofd en oranje gewaad. Heerlijk fruit dat je nog nooit gezien hebt, maar ook vaak droog en oud. Dronken toeristen maken hun land ten schande. Watergevechten met het lokale Nieuwjaar, gooien maar! Ballonvaart in de vroege ochtend. Vleermuizen in de grotten. Baht, Rupee, Kip, Rupiah, Dong, Riel, Ringit, Peso’s, Dollars en nog veel meer munteenheden met verschillende koersen. Zip-linend door de boomtoppen en boomhut.
Zo kan ik nog wel langer doorgaan, wetende dat mijn verhalen altijd lang genoeg zijn, laat ik het hier bij : )

Wil iedereen bedanken die mijn (sommige) verhalen gelezen, de foto’s doorgebladerd en soms een berichtje achter gelaten hebben op de site of soms een persoonlijke mail gestuurd heeft. Werd allemaal zeer gewaardeerd!!! Bedankt!

Wie zin heeft: zaterdag tussen 15:00 en 20:00 uur bij Marylou in de tuin. Kom een pilsje drinken. Wij zijn er in ieder geval.

We checken nu in. Over een dag zitten we in een ander wereld deel met een andere tijd en de gebruikelijke gewoontes.

Heb was een schitterende tijd, maar kijken ook weer uit om naar huis te gaan.

Tot zover,

Geniet!!!!
Free Wille & Marylou

• 19 April 2012 - 22:13

GKT:

Willie, was top om je/jullie verhalen te lezen. Goede terugvlucht en zaterdag ga ik niet halen. Wellicht zie ik je in Juli in Holten .... als je tegen die tijd daar nog bent en niet alweer je tas hebt gepakt.

• 19 April 2012 - 22:13

Wilma:

GOUDEN TIJDEN (breken aan....voor mij en hopelijk ook voor jou)

• 20 April 2012 - 00:33

Annet:

Goeie reis en fijne thuiskomst! xxx

• 20 April 2012 - 05:26

Herman:

Hey Pluijm,

Wij hoorden vorige week dat je snel thuis komt.
    Ik wil je dan ook een goede terug reis toe wensen.

Fam. Sluiter

• 20 April 2012 - 05:49

Tox:

Never change a winning team,zie ik op de foto, tot morgen,

• 20 April 2012 - 06:30

Coen:

Die DODO was toch wel het bijzonderst....

• 20 April 2012 - 06:38

Miranda:

Welkom weer terug in het schone, cleane, geregelde Nederland. Zal even wennen zijn. Drink lekker een biertje morgen en geniet weer van het weerzien van je vrienden en familie!

Groetjes uit Apeldoorn, Miranda. (Walterbosch)

• 20 April 2012 - 07:15

Willeke:

Wil, ik heb genoten van je verhalen en deze mooie samenvatting. We mochten het door jouw ogen allemaal meebeleven. Ik ben ook heel benieuwd in hoeverre het je referentiekader verandert en hoe interessant het zou zijn als je van daaruit schrijft over je belevenissen in Holten en omgeving. Leuke uitdaging misschien?
    Liefs!

• 20 April 2012 - 08:17

Simone:

Zol ook een keer tiet wordn ;)
    Was echt leuk om je verhalen te lezen. Weet nu dat er nog heel veel plekken zijn waar ik nog naar toe wil! Geniet van je thuiskomst en doe warme kleren aan!

• 20 April 2012 - 10:34

Ria:

welkom thuis...........groetjes Ria

• 20 April 2012 - 16:03

Marja:

Welkom weer in Keunedarp.Wie zien jullie morgen en binnenkort maak ik speciaal voor Wilfred Vogelnestjes a la Janna die heb je vast heel erg gemist.

Marja Gert Nick en Ilse.

• 20 April 2012 - 17:52

Adri En Henk:

daar lust ik er ook wel een van

• 23 April 2012 - 14:58

Sarah:

Ook ik heb genoten van je (soms veeeeeeeel te lange) verhalen en foto's, waardoor ik heel wat studie-uurtjes verloren heb zien gaan! Maar jouw verhalen zijn ook zeer leerzaam ;) Welkom thuis! En ik zie je binnenkort vast wel een keer in het nooit veranderende Holten!

• 03 Mei 2012 - 13:31

Marja :

heb ik de vogelnestjes klaar zijn jullie er niet.

• 22 Juli 2012 - 18:32

Ellen:

wilfred, ik had je nog een e-mail gestuurd maar geen idee of dat je goede e-mail nog is. De mijne: ellen_witten@hotmail.com xx

• 24 November 2012 - 15:52

Bask:

en nog iets gevonden voor 4dgn januari? welke gebieden in Oostenrijk?

• 21 Januari 2013 - 11:52

Martin:

He Wilfred,

Kom je ons weer versterken??!? Tenminste, dat hoor ik in de wandelgangen.

Groeten!

• 19 Juni 2014 - 10:00

Lekker Spelen:

Wat een lekker spelen verslag, free willie